TIPS VOOR EEN OPTIMALE WEBWINKEL


Regelmatig zetten wij hier handige, nuttige en fijne tips op voor webwinkeliers. Deze halen wij uit allerlei verschillende bronnen. Van magazines tot kranten en natuurlijk van het internet. Regelmatig kun je hier dus even kijken of er nog wat voor jouw webwinkel tussenstaat.

 


 

1. Het ontwerp telt!

Klanten willen graag shoppen in een prettige omgeving die niet alleen mooi oogt, maar ook gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en vooral duidelijk is. Design speelt een grote rol hierin. In een web met duizenden webshops moet je opvallen. Een (potentiële) klant moet dat ene product bij jou kopen en niet bij de ander! Daar proberen we op in te spelen en alles uit de kast te halen om de bezoekers te overtuigen dat in jouw webshop kopen de beste keus is.

2. Zorg voor goede teksten (copy)
Taalfouten zijn geen goed visitekaartje voor je webwinkel en laten je amateuristisch overkomen. Gestructureerde teksten met korte alinea's zijn beter te lezen dan een eentonige opsomming van saaie feiten. Wees beknopt, zonder belangrijke informatie te vergeten of over te slaan. Lange teksten met meer dan duizend tekens worden niet helemaal gelezen en kunnen potentiële klanten zelfs afschrikken of wegjagen.

Eigenlijk spelen er maar drie vragen in het hoofd van de bezoeker tijdens websitebezoek. Vragen die jij moet zien te beantwoorden:

- Wat zijn de voordelen van dit procuct? 
- Wat zijn de specificaties?
- Waarom moet ik in deze shop bestellen?

Door deze vragen altijd in gedachten te houden tijdens het schrijven van je teksten, schrijf je doelgericht en activerend. Ook al schrijf je kort en bondig, betekent dat niet dat je niet meer persoonlijk kan zijn. Blijf dicht bij je bezoeker. Maak op unieke wijze je productteksten persoonlijk. Gebruik voorbeelden en omschrijf zonder omslachtig te worden.

3. Sterke productbeschrijvingen en mooie, opvallende fotografie
Gebruik de juiste fotografie (van jezelf, leveranciers, stocksites) om je klanten een goed en vertrouwd gevoel te geven. Zorg dat ze niet vervormen, van slechte kwaliteit zijn of op de verkeerde plek staan. Je product is hetgene waar het om gaat, zorg dat je dit goed presenteert. Geef extra aandacht aan de productbeschrijving. Beschrijf duidelijk wat het product inhoudt, de eigenschappen die het heeft en probeer zoveel mogelijk informatie verstrekken over het product. Zorg dat je bezoekers met zo weinig mogelijk vragen zitten. Want een hoogwaardig product, verdient een goede presentatie.

4. Categoriseer je producten
Denk heel goed na over hoe je de navigatie inricht. Vooral bij een omvangrijk productassortiment is het van groot belang je producten juist te categoriseren. Laat je niet verleiden door het andere uiterste, want een te grote hiërarchie zonder concrete aanknopingspunten geeft geen overzicht en laat je klanten verdwalen. Voorkom dus een ellenlang menu. Uit vijf of zes verschillende opties kiezen is prima, maar gaat het richting de tien of 20 stuks, dan wordt het een ander verhaal. Hoe meer keuze, hoe eerder de onzekerheid toeslaat, en onzekere bezoekers zijn geen kopers. Zes menu-items is voldoende, houdt de rest van je navigatie in de dropdown menu's.

5. Hanteer goede betalingsmogelijkheden
Als beginnend webwinkelier kun je het beste zoveel mogelijk betaalmiddelen aanbieden aan je bezoekers. Dit omdat je de voorkeuren van je klant nog niet kent. Na een tijd kun je monitoren wat het meest en minst wordt gebruikt. Currence becijferde onlangs dat in 2012 117 miljoen keer met iDeal betaald is, met een totale omzetwaarde van €8,8 miljard. 59% van de Nederlanders geeft de voorkeur aan betalen met iDeal. Slechts 5% van de aankopen wordt betaald met Creditcard. Toch is dit een cijfer dat je niet moet verwaarlozen. De creditcard blijft aan populariteit winnen, ook al gaat het rustig. Webshops die geen mogelijkheid bieden om met Creditcard te betalen, lopen potentiële klanten mis. Vooral als je over de grens wilt handelen, is betalen met een Creditcard een vereiste. Mijnwebwinkel heeft partnerships met verschillende goede PSP's (Payment Service Providers), vergelijk deze met elkaar en maak een onderbouwde keuze. Kies de dienst die de beste balans tussen prestaties, functionaliteit en kosten bezit.

6. Goede tip: Wit is goed!
Wit is goed. Wit is professioneel en wit staat voor orde en ruimtelijkheid. Er is een reden dat tekst al eeuwen zwart op wit wordt gepresenteerd. Wij gebruiken zoveel wit in het contentgedeelte en we zorgen voor voldoende 'niks' rondom designelementen.

7. En kleur dan?
Kleur is prima, bij het wit. 10% kleur op een site kan al heel kleurrijk aanvoelen voor een bezoeker. Drie krachtige basiskleuren zijn perfect tegen een witte achtergrond. Ook houden we het contrast goed in de gaten. Kleuren zijn hartstikke mooi, maar vergeet niet de essentie van leesbaarheid en geen pijn in je ogen.

 

 

 

© 2010 - 2017 Ontwerp Mijn Webwinkel - Een responsive webwinkel voor iedereen | sitemap | rss

Helaas zijn wij vandaag niet telefonisch bereikbaar. Stuur een mailtje en we nemen zsm contact met je op.