Instagram-klanten

Van Instagram volger naar webwinkel klant?


 

Een groot bereik opbouwen via een social media platform zoals Instagram is natuurlijk altijd leuk voor je webshop, maar lukt het ook om deze volgers om te zetten in klanten? Vandaag bespreken we een aantal tips waarmee je er voor kan zorgen dan jouw volgers worden omgezet in klanten.

 

Stel een bedrijfsprofiel in

Voordat iemand je daadwerkelijk gaat volgen, belandt hij vaak eerst op je pagina. Zorg voor een goede eerste indruk door een duidelijke profielfoto en profielbeschrijving (ook wel biografie genoemd). Instagram biedt sinds eind 2016 de optie aan om je profiel om te zetten in een bedrijfsprofiel, maar wat zijn de voordelen hiervan?

Bij een bedrijfsprofiel krijg je de optie om een contact knop aan je profiel toe te voegen, hierdoor kan een volger gemakkelijk contact met je opnemen via telefoon en/of email. Ben je in bezit van een fysieke winkel? Dan is er ook de optie om je adres in een knop op je profiel te zetten, waardoor bezoekers zich gemakkelijk naar jouw fysieke winkel kunnen navigeren. Ook wordt er door Instagram onder je bedrijfnaams een functie toegevoegd, waardoor de bezoeker snel ziet wat voor webwinkel jij hebt. Maar dan het belangrijkste voordeel: Het oogt professioneel en zorgt ervoor dat geïnteresseerde snel contact met je kunnen opnemen. Hierdoor kom je betrouwbaar over, waardoor de kans op conversie wordt vergroot.

 

#Linkinbio

Hoe zorg je er nu voor dat de bezoekers op je pagina ook op je link in je biografie klikken? (Die kan doorlinken naar je webwinkel, nieuwe collectie, uitverkoop etc.) Wat veel bedrijven tegenwoordig doen, en ook goed werkt, is de hashtag ‘#linkinbio’ in de beschrijving van een (desbetreffende) Instagram post zetten. Zo attendeer je jouw bezoekers erop, dat ze de actie of het artikel op de foto gemakkelijk kunnen vinden onder de link in je biografie.

 

Post wanneer je volgers actief zijn

Eigenlijk spreekt dit voor zich, het is ook belangrijk om je foto’s te plaatsen op de juiste momenten. Met een bedrijfsprofiel krijg je toegang tot je statistieken, waardoor je simpel kan zien wanneer jouw volgers actief zijn. Door op de meest actieve tijden te posten heb je meer kans op een groter bereik, dus ook meer kans op conversie. Ook kun je via de statistieken achter de leeftijd, het geslacht, en de locaties van je Instagram volgers komen.

 

Gebruik een content kalender

Door gebruik te maken van een content kalender kun je al ruim van te voren inspelen op de door jou gekozen feestdagen of actuele momenten. Denk goed na over welke momenten belangrijk zijn voor jouw volgers, en die passen bij jouw webwinkel. Koningsdag, Kerst of Nieuwjaar zijn feestdagen waar elke webwinkel in principe op zou kunnen inspelen, maar heb jij bijvoorbeeld een kinderboeken winkel, denk dan ook eens aan de momenten zoals de kinderboeken week, of heb jij een duurzame winkel, vergeet dat zeker de dag van de Duurzaamheid niet. Zoek de raakvlakken met je agenda, en post op deze momenten dan mooie sfeerafbeeldingen, zo zorg je voor een binding met je volgers op het geschikte moment.

 

Gezien op Instagram

Helaas kun je maar 1 clickable link koppelen aan je bedrijfsprofiel, dat is jammer omdat je dan niet bij elk product dat je plaatst de link kunt zetten. In de toekomst (nu al beschikbaar in Amerika) is het echter wel mogelijk om een prijskaartje + link te koppelen aan een afbeelding. Wel is een 2e optie mogelijk, die momenteel al wordt gebruikt door o.a. Asos.

Deze 2e optie houdt in dat je op je webwinkel een pagina aanmaakt genaamd ‘Gezien op Instagram’ o.i.d. Zo kunnen jouw volgers als nog gemakkelijk de door jou geplaatste artikelen van de Instagram foto’s vinden in je webwinkel. Dit is in principe een verzamel plek van alle artikelen die je op je Instagram pagina laat zien.

 

Reageren is converteren

Voor een Instagram bezoeker is het vrijwel drempelloos en gemakkelijk om snel even een vraag te stellen onder een foto van jouw Instagram pagina. Zorg ook dat je zo snel mogelijk een reactie geeft op de vraag, want zodra je het weet is de potentiële klant al lang vertrokken (naar bijvoorbeeld een concurrent die wel snel reageert), Want snel reageren = Converteren, dat wil je toch?

© 2010 - 2018 Ontwerp Mijn Webwinkel - Een responsive webwinkel voor iedereen | sitemap | rss