Keurmerk

Wanneer kom je in aanmerking voor een keurmerk?


Om de klant een gevoel van vertrouwen te geven, is een keurmerk een goed hulpmiddel. Hiermee weet de klant dat je voldoet aan de nieuwste wetgeving, en is goedgekeurd door een betrouwbare instantie.

Maar wanneer kom je eigenlijk in aanmerking met zo’n keurmerk? Je zou een aantal punten op je webshop moeten plaatsen, die dan goed moeten worden gekeurd.

 

Algemene voorwaarden

In je algemene voorwaarden komt naar voren, welke regels er gelden met betrekking  tot de verkoop van je product of diensten. Deze algemene voorwaarden moeten uiteraard voldoen aan de nieuwste wetgeving. Er is daarom ook een set algemene voorwaarden opgesteld (Door Stichting Webshop Keurmerk en Thuiswinkel Waarborg), die wanneer nodig is, wordt bijgewerkt.

 

Contact gegevens

Op je webwinkel moeten de volgende gegevens staan:

Je bedrijfsnaam, vestigingsadres (fysiek adres), alle contactmogelijkheden die je aanbiedt en tenslotte je inschrijvingen nummer van de KvK (kamer van koophandel) en het BTW-nummer.

 

Informatie over ontbindingsrecht

Ook een belangrijk punt om je klanten van te voorzien, is de informatie over het ontbindingsrecht en een formulier waarmee de klant kan afzien van zijn aankoop. Vermeld duidelijk op de site voor wie de retourkosten zijn (wettelijk gezien zijn deze voor de consument, maar u kunt als service aanbieden dit zelf te vergoeden), anders zijn ze standaard voor jezelf. Het aankoopbedrag inclusief de heen- verzendkosten moeten binnen een periode van 14 dagen na ontbinding terug betaald worden.

Wil je een keurmerk van Stichting Webshop Keurmerk, ontvang je een standaard tekst zodat hier geen verwarring over kan ontstaan.

 

Betaal methoden

Je dient om in aanmerking te komen, informatie te geven over elke betaalmethode die je aanbiedt. Ook is het een verplichting om achteraf betaling aan te bieden. Je mag namelijk 50% van het aankoopbedrag aan vooruitbetaling eisen, daarom moet je altijd minstens 1 achteraf betaalmogelijkheid aanbieden (Bijvoorbeeld AfterPay).

 

Verzendkosten

Ook dien je de klant van informatie te voorzien over de verzendkosten. Deze informatie wordt vaak verwerkt in de FAQ, alleen in de algemene voorwaarden is onvoldoende.

 

Prijzen inclusief BTW

Alle bedragen dienen inclusief BTW te worden weergeven omdat btw onderdeel is van een transactie met een consument.

 

Privacy Policy

In je Privacy Policy beschrijf je de maatregelen die je neemt om persoonsgegevens te beschermen, dit is tevens wettelijk verplicht.

 

Klachtenpagina

Naast een contact pagina moet je de bezoeker ook de gelegenheid geven om zijn klachten in te dienen, en hoe jij hier mee omgaat. Vaak wordt dit onderdeel verwerkt onder het kopje ‘klantenservice’. Mocht je samen met de consument niet over de klacht uitkomen, wanneer je bent aangesloten bij Webshop Keurmerk of Thuiswinkel Waarborg ben je automatisch aangesloten bij Stichting Geschillencommissie (SGC).

Over Stichting Webshop Keurmerk

Stichting Webshop Keurmerk is het grootste keurmerk in Nederland. Ben je hierbij aangesloten ontvang je gratis juridisch advies, ook is Stichting Webshop Keurmerk aangesloten bij de SCG.

Ben je gebruiker van Mijnwebwinkel krijg je het eerste jaar 50% korting!

© 2010 - 2024 Ontwerp Mijn Webwinkel - Een responsive webwinkel voor iedereen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel