Hoger in google?

de juiste zoekwoorden kiezen voor je webshop


SEO is een belangrijk onderdeel voor een webshop om gevonden te worden door de klanten. Om dit toe te passen moet je het natuurlijk wel begrijpen, daar word je vandaag geholpen.

SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel ‘zoekmachine optimalisatie’ in het Nederlands. SEO houdt eigenlijk in:  Alles wat je doet om de positie van jouw webwinkelpagina's in zoekmachines zoals Google te verhogen.

 

Waarom is SEO zo belangrijk?

Zo’n 90% van de Nederlanders begint hun online zoektocht bij Google. Het is dus van belang dat jij via Google goed vindbaar bent. De top-5 posities in google halen gemiddeld 70% van de klanten binnen. 23% klikt op de google Adwords-advertentie (Adverteerders betalen voor deze positie’s), en 10% benut de rest van de zoek posities.

Ook wel: Hoe hoger je in Google staat, hoe groter de kans dat de bezoeker jouw webshop bekijkt, hier kan je voor zorgen met SEO, en je betaalt er niets voor!

 

Zoekwoorden als basis

Voor een webshop zijn de producten altijd de basis voor de zoekwoorden. Vaak ook in combinatie met andere woorden. Bijvoorbeeld:

  • Jeans, Jeans kopen, Heren Jeans, Zwarte Heren Jeans

Er is een onderscheid tussen zoekwoorden voor categorie pagina’s (verzamel plaats van producten, bijvoorbeeld ‘Jeans’) en Product pagina’s (pagina met één product, bijvoorbeeld ‘Zwarte heren jeans’).

Door alleen een lijst product gerelateerde zoekwoorden kom je nog niet hoog in google, maar door je zoekwoorden slim te kiezen kun je nog omhoog klimmen.

 

Zoekwoorden op waarde schatten

Om de juiste zoekwoorden voor jouw webshop te kiezen, houd je rekening met 3 factoren:

Zoekvolume (Het aantal keer dat er op een bepaald zoekwoord gezocht wordt), Concurrentie (Hoeveel concurrerende pagina’s hetzelfde zoekwoord willen ranken), Zoekintentie (Het beoogde doel van de zoeker, bijvoorbeeld informatie verzamelen, vergelijken of kopen.)

In de ideale situatie heeft jouw zoekwoord een hoog zoekvolume, weinig concurrerende pagina’s en zijn de zoekers koopgericht. Helaas is dit vaak niet het geval, hoe breder het zoekwoord, hoe meer mensen erop zoeken, hoe groter de concurrentie.

Een ander belangrijk punt om te onthouden is, hoe specifieker het zoekwoord, des te hoger is de kans op conversie (overgaan tot koop). Dus iemand die specifiek zoekt gaat eerder over tot koop. In het onderstaande voorbeeld is een fictief voorbeeld weergeven.

 

Je zoekwoord bepalen

Nu je de basis weet, kan je uit gaan zoeken welke zoekwoorden het beste passen bij jouw webshop. Een handige tool is Google zoekwoordplanner. Hier kun jij zoekwoorden invullen waarvan jij denkt dat ze veel gezocht worden, na een aantal stappen hebben te doorlopen, geeft het een indicatie van hoe groot de concurrentie op het gekozen zoekwoord is.

Google zoekwoordplanner: http://bit.ly/2kLH9MZ

Om geschikte zoekwoorden te vinden moet je rekening houden met de volgende punten:

  • De concurrentie & Het voorgestelde bod moeten niet te hoog zijn, gebruik als richtlijn maximaal €0,50
  • Probeer veel te variëren tijdens het onderzoeken naar een juist zoekwoord, de schrijfwijze of woordvolgorde kan bepalend zijn.

Onderzoek het juiste zoekwoord voor elke productgroep, en bepaal zo de juiste categorie zoekwoorden.

Ook voor productpagina’s bepaal je de zoekwoorden, houdt bij elke productgroep 1 strategie aan, bijvoorbeeld bij fietsen:

Het toevoegen van een zogenaamd ‘conversiezoekwoord’ (in dit geval kopen), is handig om je de kans op koop dan vergroot, maar ook de vindbaarheid wordt groter.

 

Controleer je zoekwoorden

In de google zoekplanner, bestaat de geïndiceerde concurrentie alleen in bestaande resultaten (AdWords). Bekijk dus altijd zelf ook even, of er veel niet betaalde concurrenten dit zoekwoord gebruiken. Doe dit door gewoon simpel je eigen zoekwoord te googelen, en te kijken hoeveel niet betaalde google resultaten jouw zoekwoord bevatten. (zie voorbeeld)

Het gekozen zoekwoord ‘Ronde tafel kopen’ komt niet voor bij de niet betaalde zoekresultaten, dit kan dus een goed zoekwoord zijn.

© 2010 - 2024 Ontwerp Mijn Webwinkel - Een responsive webwinkel voor iedereen | sitemap | rss